« Alle nieuwsberichten

Interview met Alain Bolssens

Steeds meer bedrijven laten zich begeleiden door een gespecialiseerde partner die hen ontzorgt voor wat betreft de technische aspecten van de overname. We praten er over met Alain Bolssens, Transaction Services Partner bij VMB.

Waar maken jullie het verschil?

Wat ons onderscheidt zijn onze aanpak en expertise, samen met de faire vergoeding die er tegenover staat. We willen vooral diensten leveren voor dynamische ondernemingen. Dit zijn ondernemingen die bv. bezig zijn als startup, die groeien of een transformatieproces ondergaan, die aan internationalisering werken of die een overname plannen, overgenomen worden of zelf op zoek gaan naar een koper. Daarnaast werken we vaak voor investeerders die op zoek zijn naar de juiste investeringsopportuniteiten in bepaalde segmenten.

Voor wat betreft dat laatste beschikken wij over een team van acht personen die zich enkel richten op de begeleiding van transacties, waarvan sommigen reeds 20 jaar in M&A actief zijn. We treden hier niet op als matchmaker, maar focussen ons op fiscale, financiële en juridische adviesverlening. Door deze insteek kunnen we als middelgroot kantoor fungeren als een one-stop-shop voor de gehele technische begeleiding van de overname.

We begeleiden ondernemingen in diverse sectoren en in diverse levensfases. Concreet hebben we reeds verscheidene startups begeleid bij het aantrekken van nieuw kapitaal. Andere voorbeelden zijn de recente begeleiding van een management buy-out bij een technologieparel in Vlaanderen of de verkoop van een groeiend Belgisch topmerk aan een beursgenoteerde multinational.

Welke evoluties stellen jullie vast op het vlak van overnames?

We stellen een sterke groei vast van de vraag om op te treden als een ‘vendor assistant’. Daarbij vragen verkopers om een doorlichting van hun onderneming, vooraleer ze wordt verkocht. Ten eerste kan de verkoper zo zeer goed voorbereid starten met de transactie en is hij al op de hoogte van de mogelijke valkuilen. Bovendien kan hij zo anticiperen op de vragen en aandachtspunten van de tegenpartij. Voor de potentiële koper biedt het dan weer de nodige transparantie om een goed bod te doen. Een goede voorbereiding geeft de transactie dus meer kans op slagen.

In welk breder kader past dit?

Overnames zijn steeds meer een zaak van specialisten. Vroeger stapten bedrijfsleiders standaard naar een boekhouder, maar dat is niet altijd de meest voor de hand liggende partij. Ook voor de gemiddelde boekhouder ligt een overname immers voor een groot deel buiten de comfortzone. Boekhouders focussen zich doorgaans vooral op het registreren en rapporteren van cijfers. Met onderhandelingstechnieken en het fiscale, juridische en financiële aspect van een overname hebben ze minder ervaring.

Een bedrijf neemt bij deze mijlpaal dus best meteen de juiste adviseur aan boord die de boekhouder en bedrijfsleider kan ondersteunen in dit proces. Zo’n specialist kan de informatie die de ondernemer en boekhouder ter beschikking hebben verder analyseren en op een gepaste, transparante en professionele manier presenteren aan de potentiële overnemer met focus op het vastleggen van een juiste waardering aan de hand van toekomstig groeipotentieel.