PKF-VMB Academy

An werkt al 14 jaar als extern consultant voor PKF-VMB. Ze heeft het bedrijf zien groeien en maakte zelf een evolutie van finance consultant tot HR en opleidingsverantwoordelijke. We brengen haar een bezoekje in de PKF-VMB Academy headquarters, waar ze ons met veel enthousiasme toelicht hoe belangrijk opleiding van medewerkers is voor de medewerkers zelf én voor de organisatie.

Waarom is ontwikkeling van medewerkers belangrijk? Ik zou het nog sterker durven uitdrukken: het is een absolute noodzaak indien je wil dat je organisatie concurrentieel sterk blijft. Vaak zien organisaties leren en ontwikkelen van medewerkers als verplichting. Wanneer je echter alle voordelen op een rijtje zet dan is het een slimme investering. Door je personeel...

Waarom is ontwikkeling van medewerkers belangrijk?

Ik zou het nog sterker durven uitdrukken: het is een absolute noodzaak indien je wil dat je organisatie concurrentieel sterk blijft. Vaak zien organisaties leren en ontwikkelen van medewerkers als verplichting. Wanneer je echter alle voordelen op een rijtje zet dan is het een slimme investering. Door je personeel cursus- en opleidingsmogelijkheden te bieden til je hun kennis en kunde naar een hoger niveau en daar pluk je als organisatie de vruchten van. Het bedrijf wordt wendbaarder, toekomstbestendiger en kan makkelijker inspelen op veranderingen. Bovendien leidt scholing van personeel tot meer motivatie en loyaliteit!

Zitten de voordelen dan vooral langs de kant van de organisatie?

Alles behalve. Het is wat je noemt een “win-win” situatie. De organisatie heeft er baat bij, dat steken we niet onder stoelen of banken. Maar ook de medewerkers varen er wel bij. We zijn toch allemaal “eager to learn”. Elke mens heeft nood aan groeien, zichzelf ontwikkelen. Dat geeft voldoening. Het maakt de job interessanter, leuker én het verhoogt ook je eigen marktwaarde.

Stel, je organisatie investeert veel in de opleiding van haar mensen. En dan vertrekken ze met al die kennis…

Ken je Richard Branson? Hij geeft op die opmerking het perfecte antwoord: “train people well enough so they can leave, treat them well enough so they don’t want to”.  Wanneer we uit angst dat mensen zouden vertrekken met al hun kennis geen tijd of geld meer zouden stoppen in het geven van opleidingen, dan zijn we niet goed bezig.

Kan je ons wat meer vertellen over de PKF-VMB Academy? Hoe werkt die juist?

Ik richtte de PKF-VMB Academy enkele jaren geleden op om aan de nood naar interne trainingen binnen PKF-VMB te voldoen. Samen met de managers van de verschillende service lines tekenen we per “schooljaar” een nieuwe opleidingskalender uit. Sommige opleidingen zijn zeer service-line gebonden, andere kunnen over verschillende service-lines heen gegeven worden. Ook cross-service line worden opleidingen gegeven. Zo kan je als medewerker meer leren over het werk van je collega binnen de andere service-line en allicht leer je ook zaken die voor jouw job interessant kunnen zijn. We leren allemaal van en met elkaar. Zo werkt het eigenlijk. Het is een echte wisselwerking. En uiteraard hebben we niet altijd zelf alle kennis in huis. In dat geval doet de Academy een beroep op een externe partij. We gaan immers voor “high quality” bij PKF-VMB.

Wat is jouw rol bij de PKF-VMB Academy?

Ik heb zowel een coördinerende rol als een rol als docent. Qua coördinatie zorg ik dat alle kalenders tijdig samengesteld zijn en ga ik op zoek naar de juiste partijen om opleidingsnoden in te vullen. Als docent neem ik alle opleidingen met betrekking tot “soft skills” voor mijn rekening. En dat begint vanaf junior niveau tot en met manager level.
Als junior is het belangrijk dat je leert hoe je moet communiceren met klanten, collega’s, je manager, …  én juniors hebben hulp nodig bij het leren plannen en organiseren van hun werk.
Als senior is het belangrijk dat je leert hoe je je juniors kan coachen en motiveren. Hoe hou je vinger aan de pols? Hoe hou je het evenwicht tussen aansturen van anderen én je eigen werk gedaan krijgen?
Wanneer we managers coachen ligt de nadruk veelal op authentiek leiderschap, de menselijke factor in de onderneming, efficiënt delegeren, leren netwerken, conflicten oplossen, mensen er toe brengen de zaken gedaan te krijgen, enzovoort. Meestal gebeurt die coaching in een externe, veilige omgeving. Dat zijn vrij intense trajecten. Zulke trainingen kan je niet in “plenaire sessies” geven. Dat vraagt extra aandacht.

Leer je zelf nog veel bij?

Elke dag! Ik heb mezelf na 15 jaar veldwerk in de finance consulting wereld grondig omgeschoold van finance consultant tot HR business partner en coach. Maar de leercurve stopt nooit. Elke dag leer ik nog bij uit literatuur, scholing maar vooral uit omgang met anderen. Netwerken is daarin erg belangrijk. Door het delen van ervaringen met mensen in hetzelfde vak krijg je weer nieuwe inzichten en leer je bij. Ook als coach word je gecoacht… onder andere door je eigen leerlingen. Het is de kunst hun feedback op te vangen en er iets mee te doen. Enkel zo kan je groeien.

Zie je jezelf nog lang aan het hoofd staan van de PKF-VMB Academy?

Ik mag het hopen. Het is een boeiende en zeer voldoeninggevende job om mensen verder op weg te helpen en je leerlingen te zien “groeien”. Elke trainee is ook anders. Dat maakt de job uitdagend én afwisselend.

 

 

 

 

Mensen opleiding geven is wat je noemt een "win-win" situatie.

An Vanacker
hoofd PKF-VMB Academy